Miksi Itämerta on suojeltava? – 17 500 €
Miksi Itämerta on suojeltava? – 17 500 €
Helsingin Montessori-koulun lapset tutkivat Itämerta ja sen erityisyyttä kokemuksellisesti.
Miksi Itämerta on suojeltava?
Helsingin Montessori-koulu
2. Ongelman kuvaus
Lapset toimivat tutkijoina ja selvittävät, mikä Itämeressä on arvokasta ja erityistä, eli miksi Itämeri kannattaa pelastaa. Aktiivinen suojelutyö alkaa asian omakohtaisesta ymmärtämisestä.
3. Mihin projekti tähtää? / Miltä ratkaisunne näyttää?
Tässä ympäristökasvatusprojektissa Helsingin Montessori-koulun oppilaat tutkivat Itämerta, sen rannikoita ja ympärillä olevia valtioita yhdessä yhteistyökoulujen ja -päiväkotien kanssa. Tutkimuksissa painottuu kokemuksellisuus.
Projektissa tehdään mm. omia vesi- ja rantatutkimuksia ja tutustutaan Itämeren luontoon ja historiaan purjehtimalla. Projektissa opettaja kehittää Itämeri-aiheista opetusmateriaalia lasten tutkimuksiin perustuen. Materiaali jaetaan sähköisesti muiden koulujen ja päiväkotien käyttöön.
4. Miten projekti myötävaikuttaa Itämeren tilan parantamiseen?
Projektissa lapset oppivat Itämerestä ja sen tilasta sekä tiedostavat Itämeren merkityksen ihmisille ja eliöille. Tätä kautta lapset kiinnostuvat Itämerestä ja sen suojelusta.
Projektissa lapset vaikuttavat siihen, millaisia asioita Itämerestä tutkitaan. Tällä tavoin projekti tuottaa myös tietoa siitä, mistä asioista lapset ovat Itämeressä kiinnostuneita ja mitä he siinä arvostavat. Näistä teemoista tuotetaan opetusmateriaalia, jonka avulla muutkin lapset saavat lapsentasoista tietoa Itämerestä ja sen suojelusta.
Jaa somessa
Search for article
Latest
- Rehevöityminen on yksi Itämeren suurimmista ongelmista – näin Itämeriprojektin rahoittamat hankkeet torjuvat sitä
- Helsingin Perinnepurjehtijat ry – Itämeriprojektin 2024 voittajat esittäytyvät
- Maarianhaminan kaupunki – Itämeriprojektin 2024 voittajat esittäytyvät
- Natur & Miljö rf – Itämeriprojektin 2024 voittajat esittäytyvät
- Kemiönsaaren luonto ry – Itämeriprojektin 2024 voittajat esittäytyvät
Categories
- Funding recipients (1)
- News (8)