“Ongelman ytimessä on haaste saada ihmiset luopumaan kaapeissaan käyttämättömänä nukkuvista vaatteista” – Emmy Clothing Companyn innovaatio edistää vaatteiden kiertotaloutta

Suomen suurinta käytettyjen vaatteiden verkkokauppaa pyörittävä Emmy Clothing Company Oy sai Itämeriprojektilta rahoitusta projektille, joka pilotoitiin yhdessä kotimaisen vaateyhtiön Nanson kanssa. Projektista meille kertoo Emmy:n toimitusjohtaja Timo Huhtamäki.

Kerro ensin, millainen on sinun Itämeresi? 

Jo lapsuudessa minulla oli harrastuksena kalastaa haukia perhoilla. Kun Helsinkiin muuttaessani siirryin kalastamaan sisävesiltä Itämeren rannoille, oli havahduttavaa nähdä, millainen hernekeitto Itämerestä on syntymässä. Kokemus avasi omat silmäni ja tämän jälkeen olen katsonut kaikkea toimintaa siitä näkökulmasta, miten voimme vähentää ainutlaatuisen kotimeremme kuormitusta. Työurallani olen päässyt tuomaan markkinoille kompostoreja, kuivakäymälöitä, Itämeren tilaa parantavia kalanrehuja ja viimeisimpänä kuluttajien kiertotalousratkaisuja. Koen, että nämä kaikki helpottavat yksilöiden valintoja luoda kestävämpää maailmaa ja parantaa Itämeren tilaa.

Itämeriprojekti rahoittaa hyviä ideoita ja toimintaa Itämeren tilan edistämiseksi. Millainen on teidän projektinne idea? Miten se edistää Itämeren tilaa?

Vaateteollisuus kuuluu maailman saastuttavimpiin toimialoihin. Vaatteiden kiertotalouden kasvaessa käytettyjen tuotteiden tarjonnasta on muodostunut kiertotalouden pullonkaula. Ongelman ytimessä on haaste saada ihmiset luopumaan kaapeissaan käyttämättömänä nukkuvista vaatteista. Emmy oli tunnistanut ratkaisuksi tehdä vaatteidensa myyminen ihmisille mahdollisimman helpoksi ja vaivattomaksi avaimet käteen -palvelulla.

Tämän vuoksi Emmy perusti Emmyfy-nimeä kantavan projektin. Emmyfy on teknologian palvelun yhdistelmä, jolla yritykset ja organisaatiot voivat helposti mahdollistaa omille asiakkailleen tai sidosryhmilleen helpon tavan laittaa vaatteensa myyntiin ja tienata niillä rahaa. Emmyfyn avulla yrityksestä tai organisaatiosta tulee kiertotalouden kiihdyttäjä, koska organisaation asiakkaat ja sidosryhmät voivat helposti laittaa kaapeissaan nukkuvat vaatteet myyntiin ja tienata näin kiertotaloustuloa itselleen. Suomalainen vaateyhtiö Nanso on ollut ensimmäisenä ottamassa palvelun käyttöönsä.

 

 

Mitä Itämeriprojektin rahoitus merkitsee teille?

Rahoituksella mahdollistettiin Emmyfyn kehittämisen ensimmäinen vaihe ja lanseerattiin ensimmäinen pilottihanke suomalaiselle vaateyhtiö Nansolle. Käytännössä Emmyfy-tuote merkitsee, että Emmy ja Nanso ovat yhdistäneet käytettyjen vaatteiden myynnin osaksi Nanson verkkopalvelua. Palvelun taustalla on second hand -verkkokauppa Emmy, joka hoitaa Nanson asiakkaiden vaatteiden myynnin. Vaatteista saatavat myyntituotot tulevat suoraan Nanson asiakkaille.

Onnistunut pilottihanke on mahdollistanut palvelun levittämisen myös muille toimijoille ja kesän aikana olemmekin saaneet useita kiinnostuneita yrityksiä mukaan. Itämeriprojektin rahoitus on siis mahdollistanut palvelun pilottihankkeen ja sen myötä luonut pohjan kiertotalouden skaalaamiselle muille yrityksille ja organisaatioille.

Oletko tutustunut Itämeriprojektin tämän vuoden muihin rahoituksen saaneisiin hankkeisiin?

Lähetä terveisiä suosikkiprojektillesi!

Henkilökohtaisesti pidän erittäin paljon Hailian liiketoimintaideasta, jossa voimme omilla ruokavalinoillamme syödä Itämerta puhtaaksi. Samalla pikkukalan jalostusarvo kasvaa, millä on vaikutuksia Suomen talouden omavaraisuuteen, kun saamme laadukasta kalaravintoa lähempää ja ekologisemmin. Toivoisin, että lähitulevaisuudessa jokainen suomalainen saisi koulussa kosketuksen pikkukalatuotteisiin kouluruokailun kautta.

 

Haastateltu: Timo Huhtamäki

Titteli: Toimitusjohtaja

Rahoitus: 30 000 euroa

Jaa somessa

Kategoriat

Arkisto