“Dream it. Do it.”

Sommaren 2014 seglade jag med min båt på Östersjön. Då började jag på allvar tänka på hur allvarligt Östersjöns tillstånd egentligen var och bestämde mig för att någoting behöver göras. Jag fick plötsligt en idé om att skapa något som senare skulle bli Östersjöprojektet. Jag kunde då inte ens ana vart den lilla idén skulle leda Ålandsbanken i framtiden.

Ålandsbanken har sedan 1997 finansierat projekt som bidrar till att skydda miljön. Östersjöprojektet var därför ett naturligt sätt att fortsätta bankens målmedvetna miljöarbete. Under två år, har vi arbetat med våra lojala kunder och flitiga samarbetspartners för att öka medvetandet om Östersjön och få havet att må bättre.

Vi skapade Östersjöprojektet för att finansiera och stödja projekt som bidrar till att förbättra Östersjöns tillstånd. Dessutom lanserade vi världens första biologiskt nedbrytbara betalkort, Östersjökortet, samt Åland Index som beräknar konsumenternas ekologiska fotavtryck enligt sina inköp och ger olika alternativ för att kunna kompensera för koldioxidutsläppen. Så här skapar vi automatiskt en koppling mellan det dagliga beteendet och miljöbelastningen på ett sätt som väcker uppmärksamhet, skapar förståelse och ökar engagemanget. Vi hoppas att vi med tiden kan upptäcka hur små förändringar i våra konsumtionsvanor kan påverka vår värld.

Som ordspråket säger, kommer hårt arbete att belönas

Vi på Ålandsbanken fick uppleva detta tillsammans med vår reklambyrå, RBK Communication, den 20 juni då Östersjöprojektet och Åland Index belönades med det prestigefyllda Grand Prix-priset i Cyber kategorin i Cannes Lions 2017 festival.

Cannes Lions är känt världen över som det mest framstående priset inom kreativ kommunikation och därför är jag mycket tacksam över att vi har fått ett sådant erkännande tillsammans med våra affärspartners RBK Communication, Hill+Knowlton Strategies, Crosskey, Mastercard, KPMG, Gemalto, Thomson Reuters och många andra. Bakom allt detta ligger naturligtvis förtroende och stöd från våra kunder som tillsammans med oss vill göra en skillnad. Därför vill vi också ge ett stort tack till er.

Du kan hitta mera information om Cannes Lions Grand Prix-priset här.

Som sagt, genom samarbete kan man uppnå någonting stort. Därför uppmuntrar vi er att delta i årets Östersjöprojekt med miljöprojekt som har Östersjön i fokus. Läs mer om tävlingskategorierna, bekanta dig med förra årets projekt och ansök! Ansökningstiden pågår till den 30 september och de bästa idéerna belönas! Kom med och dra ditt strå till stacken för ett friskare Östersjön.

– Anne-Maria Salonius, direktör Ålandsbanken Finland och jury ordförande i Östersjöprojektet

Jaa somessa

Arkiv